Over de gids

De eerste ideeën voor de gids ontstonden in januari 2014 met als belangrijkste doel de talrijke unieke kleine ondernemers van de Delftse binnenstad onder de aandacht te brengen van bezoekers. Of dat nu dagjesmensen uit Nederland zijn, toeristen uit het buitenland of de inwoners van Delft.


De situatie in het begin was triest; de financiële crisis in combinatie met de groei van online winkelen leed er toe dat de ene na de andere kleine ondernemer failliet ging. Hoe kon ik met mijn expertise in vormgeving iets bewerkstelligen voor de stad als geheel, in Delft waar ikzelf met liefde woon en werk? Delft is te mooi en te bijzonder en uniek… mensen en kleine ondernemers maken de stad. Deze nieuw te ontwikkelen gids moest een succes gaan worden… een goed ontwikkeld product die eindgebruikers heel nuttig vinden, maar ook helder en overzichtelijk… compleet en bruikbaar voor een brede doelgroep van bezoekers.

Naamgeving

Het bedenken van een naam is nooit makkelijk en moet aan tal van criteria voldoen… gelukkig kwam initiatief partner Joyce Ruggenberg met een prachtige vondst: De Blue Pearls of Delft… een logische en voor de hand liggende verbinding van Delfts Blauw en Het Meisje met de Parel van Vermeer… maar zeker ook de directe link met de hedendaagse parels van Delft waarvan er veel in de gids staan.

Verkennende fase

De enige manier was om zelf op pad te gaan, ouderwets met echte mensen praten over het idee. De hoe, wat, waar, wie en wanneer vragen… tja die zijn vele malen beantwoord, bijgesteld en aangescherpt. Totdat dan eindelijk het eerste exemplaar van de Blue Pearls of Delft een feit was… begin april 2014.

Sindsdien wordt de bezoekersgids constant vernieuwd en doorontwikkeld. We proberen nieuwe dingen en soms gekke dingen die mensen opvallen. Soms werkt het niet, en wat wel werkt behouden we… dan krijg je niet alleen een beter product maar ook erkenning, herkenning en loyale ambassadeurs.

Het concept leeft

De bezoekersgids is ondertussen een bekende in de binnenstad, bij ondernemers, hotels en instanties. Nieuwe leveringen moeten regelmatig plaatsvinden om de vraag bij te houden. Vanwege dit en het feit dat verandering een constante is, wordt de bezoekersgids elke zes maanden opnieuw gevuld met verse inhoud en altijd met liefde gemaakt.

Wij proberen een zo gevarieerd mogelijke samenstelling te maken dat de bezoeker helpt en wegwijs maakt.

Vaste elementen zijn:

  • de stadsplattegrond met hoogtepunten per gebied
  • de leukste parels van Delft uit de categorieën lifestyle, mode, bezienswaardigheden en horeca
  • een drietal redactionele achtergrond interviews met ondernemers (1 per categorie)
  • evenementen agenda
  • waardevolle voordeelcoupons

Parel platform

Wij kunnen onmogelijk alle ondernemers in een kleine A6 gids vatten waardoor wij selectief moeten zijn. Wel komen er met regelmaat nieuwe parels bij in de stad en helaas verdwijnt er ook wel eens één… maar dat houdt het wel weer fris.

Ook proberen wij ruimte ter beschikking te stellen voor stad initiatieven omdat daar het aanbod van de gids ook beter van wordt.

Close
Close